Kalenderfoto maart 2014

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

kalenderfoto 03-2014

Omschrijving van de foto

Groepsfoto Verkennerij “Meester Jan Muis Groep Roggel”.

Wie staan op de foto:

v.l.n.r.

liggend: Flup Bongers, John Hermans
zittend: Jac Coenen, Sjra Smolenaars, Thijs Geenen, Nic Houben, Frits Smeets, Fred Scheres,
knielend voor vlag: Jo Beurskens, Ad Hendriks, Dré Naus
staand: Henk Kierkels, John Seuren, Piet Hendriks, Jan Vaes  (Vaandrig), Piet Bongers, Huub van Heur, Jacques Houben,  Jan Mooren (vaandrig), Thei Ramaekers, Jo Bongers, Mart Bogget (Hopman).

Waar is de foto gemaakt:

Op het speelveld van het zomerkamp in Wellerlooi.

Wanneer en waarom is deze foto gemaakt:

1958

Door Huub van Heur:

De Roggelse verkennerij geheten ‘Jan Muis Groep Roggel’ was einde jaren vijftig en begin jaren zestig een bloeiende vereniging die haar clublokaal had in de blokhut nabij Kirkelkesberg.

Elke zaterdagmiddag was er groepsmiddag waarbij met alle verkenners onder aanvoering van de leiding van de club allerlei spellen werden gedaan op de terreinen rondom Kirkelkesberg, maar ook veel aandacht werd besteedt aan de persoonlijke opleiding van de individuele verkenners.
Jaarlijks werd in de zomervakantie een zomerkamp georganiseerd ergens in Limburg.
Tijdens dit kamp had elke ‘patrouille’ van de club (3 stuks) zijn eigen kampement ingericht met eigen gemaakte keuken, kookgelegenheid en met eigengemaakte tafel. Het onbijt en de lunch, maar ook de warme maaltijd werd in deze eigen keuken gereed gemaakt en gekookt, en er werd gegeten aan de eigen gemaakte tafel met alles erop en eraan.
Daarnaast was er een eigen tent als slaapgelegenheid gedurende de duur van het kamp.
Tussen de patrouilles was jaarlijks een wedstrijd om de meeste punten te behalen op het einde van het kamp. Deze punten werden elke dag gegeven door de kampleiding waarbij punten werden gegeven over de orde, netheid en kunde van de elke patrouille, maar ook punten die behaald konden worden met dagelijkse spellen die georganiseerd werden door de leiding; iedere dag was de uitslag weer spannend.
Ik denk dat alle oud-verkenners hier spannende en mooie herinneringen aan hebben overgehouden.
Zo ook het kamp in Wellerlooi in 1958, in de bossen nabij het toenmalig klooster wat daar lag.

Helaas is aan de verkenners-vereniging een einde gekomen in 1960 omdat niet voldoende leiding meer was te vinden die de club wilden voortzetten.