Kalenderfoto December 2011

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

heemkundekalender_december_2011

De Familie Rademakers op de Mortel.

Wie staan op de foto:

V.l.n.r : 1ste rij- Michiel Rademakers, Catharina Rademakers-Hobus
2de rij- Dochters Anna Catharina, Antonia, Margaretha, en Gertrudis.

Waar is de foto gemaakt:

Voor het woonhuis van Anna Catharina Rademakers op de Mortel. Het huis is in 1955 afgebroken en op dezelfde plaats is weer een nieuw huis gebouwd en wordt nu nog bewoond door zoon Lei.

Wanneer en waarom is deze foto gemaakt:

Niet precies bekend.

Wie heeft de foto gemaakt?

Onbekend.

De onderstaande tekst is van Jac Bex, met medewerking van Mien Smeets-van Roy en Toos Schroeten-Cillekens.

De vier gezusters Rademakers werden geboren uit het huwelijk van Michiel Rademakers en Catharina Hobus.
Hij werd geboren op 16 mei 1870 en overleed in Roermond op 22 juli 1937 op 67-jarige leeftijd; in de volksmond werd hij “Polle Geel” genoemd. Zijn vrouw Catharina Hobus was geboren in Roggel op 11 juni 1870 en overleed op 15 februari 1945 op 74-jarige leeftijd.
Hun eerste kind Margaretha werd geboren op 20 febr.1906 en overleed in Roermond op 77-jarige leeftijd.Zij was 22 aug. 1942 getrouwd met Andreas Mathijs Peeters, een landbouwer en dienstknecht uit Neer geboren 15 okt. 1900 en overleden op 79-jarige leeftijd op 3 april 1980, en zij waren kinderloos. Maar zij hadden volk genoeg over de vloer met kostgangers:
De onderwijzers meester Jan Muis en later meester Verstraaten en ook de politieagenten Van Es en Franken.
Jan Muis was bij hun tijdens de oorlog in de kost toen hij door de Duitsers werd doodgeschoten in 1944.
Later heeft Margaretha nog een aantal jaren gewoond in Ouderencentrum Beek en Bos. De woning waarin zij woonden is later afgebroken en op die plaats woont nu Wim Seuren.

Het tweede kind Antonia werd geboren op 29 juli 1907 en overleed op 29 aug. 1983 in Roggel op 76-jarige leeftijd. Zij was op 6 mei 1932 getrouwd met landbouwer Michiel Hubertus Bex die overleed in Roermond op 8 jan.1988 op 82-jarige leeftijd.
Uit dit huwelijk werden 12 kinderen geboren en wel 6 jongens en 6 meisjes, een druk huishouden dus.
Toch hielp zij nog veel mee in het gemengde bedrijf van haar man. Naast verzorgen van het vee met koeien, varkens en kippen waren er land- en tuinbouwgewassen zoals augurken plukken en asperges steken en op zondag sorteren tot vaak diep in de avond. In 1969 werd de boerderij aan de Mortel verkocht aan de Gemeente en werd het huis afgebroken. Zoon Thom bouwde aan de Mortel een nieuw huis en nam het bedrijf over, maar geen vee en landbouw meer maar nu groententeelt met perkplanten en bloemen.
Tot haar dood heeft Antonia (Tona) met haar man (Chil) daarna eerst in de Raadhuisstraat en daarna in de Pastoor Schippersstraat gewoond.

Het derde kind Anna Catharina werd geboren op 13 juni 1909 en overleed op 23 aug. 1993 in Roermond op 84-jarige leeftijd. Zij was op 7 april 1939 getrouwd met landbouwer Mathis Joseph van Roy die op 31 okt. 1982 overleed in Roermond op 76-jarige leeftijd. Uit dit huwelijk werden 8 kinderen geboren en wel 4 jongens en 4 meisjes, ook een druk huishouden en meewerkend in hun land- en tuinbouwbedrijf. Als dienstmeid werkte zij tot haar huwelijk bij Ramakers in de Koppelstraat en tot haar huwelijk bij Hobus op ’t Roligt. Hun bedrijf werd later overgenomen door 2 zoons. Van 1983 tot 1993 heeft ze in Ouderencentrum Beek en Bos gewoond en de laatste drie maanden van haar leven op Camillus in Roermond.

Het vierde kind Gertrudis werd geboren op 29 april 1911 en overleed op 28 febr. 1977 in Roermond op 65-jarige leeftijd.
Zij was getrouwd met Henricus Hubertus Cillekens die op 4 mei 1987 overleed op 85-jarige leeftijd.
Uit dit huwelijk werden 2 kinderen geboren, allebei meisjes.
Eerst heeft ze 5 jaar als dienstmeisje bij Geraats in Neer waar ze ook inwoonde en daarna tot haar huwelijk bij Schroen op de Schoorstraat in Baexem,
In 1973 is ze met haar man verhuist van de Salmenhofweg naar de Stationsstraat in Baexem.

In 1993 is met het overlijden van Anna Catharina als laatste ‘Rademakers’, de familie Rademakers uitgestorven.