Kalenderfoto december 2017

Foto anno 1946

Stroopfabriek van de familie Scheres op de Grote Laak.

Vroeger waren er in Limburg veel stroopfabrieken. In Roggel was er naast de stroopfabriek van de familie Scheres ook nog de stroopfabriek van de familie Bergs. (zie kalenderfoto december 2016). Tegenwoordig zijn er in Limburg nog 2 stroopfabrieken te weten Canisius in Schinnen en Timson in Beesel.

Stroop wordt gemaakt van appels en peren. Vroeger ook van suikerbieten. Na de oogsttijd was er dus veel werk in zo’n “kruutjes fabriek”.

De stroopfabriek van de familie Scheres stond bij het woonhuis op Grote Laak nr. 11

Als we er de kadastergegevens op na slaan zien we in 1930  bij Jan Scheres  al vermeld stroopfabriek. Daarvoor was die er misschien ook al want in eerdere vermelding zien we overal staan woonhuis, stal,tuin en bergplaats.
In 1947 zien we  bij Godefridus Scheres (Sjaeres Fritske) een stroopstokerij vermeld met woonhuis met het adres St Pietersmert. (De toenmalige benaming voor die buurt)
In 1950 is er bijbouw beschreven met als adres St Pietersmert 34 a
In 1966 is er een verkoop (ruilverkaveling)
Eind 60-er jaren is de stroopfabriek gesloopt.

Misschien dat iemand van de familie ons nog wat meer kan vertellen over deze kruutjesfabriek. We zullen het het dan graag hier vermelden.

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail, telefoon of ons contactformulier.