Kalenderfoto januari 2017

Cunera hoeve.

Personen op de foto v.l.n.r.:
Johannes Vossen, Cristina Caalders, Maria Bex
Kinderen: Jan, Harry, Thei en Sjaek. Het woonhuis is medio 2010 afgebroken.

CUNERA HOEVE

foto op de heemkundekalender van Roggel van januari 2017

Deze boerderij aan de Meyelseweg op de Heibloem werd gebouwd in 1925, zoals het jaartal op de gevel aangeeft. In die tijd werden vele z.g. woeste gronden ontgonnen aan de rand van de Peel. Rijke families, Haffmans uit Helden en van Thiel uit Helmond, kochten er gronden  en bouwden pachtboerderijen. Gijsbertus van Thiel, getrouwd met Cunera Haffmans, gaf aan deze boerderij de naam van zijn vrouw.

In 1933 tot 1958 was Dreeske Vossen, getrouwd met Maria Bex, pachtboer.

Op de foto staan de ouders van Dreeske, Joannes Vossen en Christina Caelers, die op bezoek waren, moeder Maria met op haar arm zoon Sjaek. De oudste zoon Jan staat tussen oma en moeder, de andere twee zijn Harry en Thei. Vader Dreeske, misschien wel de fotograaf, staat niet op de foto.

Iedereen die zich wil verdiepen in de heemkunde van de vroegere gemeente Roggel kan niet zonder de zeer goed gedocumenteerde boeken met geweldige foto’s van Jan Verkennis. Ook de gezinsoverzichten van de werkgroep stamboomonderzoek  op de website van heemkundevereniging Oos Naer zijn niet te missen.

Venlo, 10 januari 2017

Jan Mooren

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail, telefoon of ons contactformulier.