Kalenderfoto juli 2017

Klik op deze foto voor een vergroting

De familie Dirkx-Timmermans, bij gelegenheid van de 80e verjaardag van Piete Hannes.
De foto is genomenop 10 juli 1947 voor het huis van overbuurman Gubbels. .
Personen op de foto v.l.n.r. en van onder naar boven (de namen van de kleinkinderen zijn cursief gedrukt)
1e rij: Piet Dirkx, Bep Dirkx, Tjeu Dirkx, Corrie Dirkx, Frits Dirkx en Corrie Dirkx.
2e rij: Marie Dirkx-Kuijpers met dochter Door, Sjeng Op het Broek, Til Op het Broek-Dirkx,
Hannes Dirkx (Piete Hannes),Toos Dirkx, Bert Dirkx met Mariet, To Dirkx-Meerts met Jan,  Nel Dirkx-Ebus met Jan.
3e rij: Dré Dirkx, Mia Dirkx, Jan Dirkx, Wulm Dirkx, Tjeu Dirkx, Stien Dirkx-Joosten, Geel Dirkx, Frits Dirkx, Jan Dirkx, Toos Dirkx en Mia Dirkx.

De “Piete” familie is een bekende familie in Roggel.
Namen als Piete Bert, Piete Geel en Piete Til (de 3 die in Roggel zijn blijven wonen en waarvan nog veel kinderen in Roggel wonen) zijn voor veel Roggelnaren erg bekend.
Piete Bert was vele jaren gemeente opzichter en vervulde diverse functies in maatschappelijke en  kerkelijke organisaties en woonde op de Koppelstraat. Piete Geel was vele jaren melkventer en woonde later op de Kleine Laak in de ouderlijke woning. Piete Til is  bij vader Hannes blijven wonen tot zijn dood. Daarna is ze op de  Grote Laak gaan wonen. (familie Op het Broek). Wullem woonde in Neer, Tjeu in Haelen.

Dit is misschien een goede gelegenheid om eens na te gaan waar die naam Piete vandaan komt.

Meestal is een dergelijke bijnaam afkomstig van een voorvader, plaats of gebeurtenis.
Als we naar een Piet of Petrus opzoek gaan in de familie, dan moeten we al gaan tot de overgrootvader van Piete Hannes. Dat was ene Petrus Dirkx.  Maar dan zou die bijnaam ook moeten toebehoren aan de grootvader en de vader van Hannes en aan bijv. de  broers van  Hannes.  Maar dat is niet zo. Broers van Piete Hannes waren bijvoorbeeld Michiel Dirkx beter bekend als Koalders Geel  en Antoon Dirkx die een lange tijd op hoeve Zeilster woonde. Deze mensen hebben de bijnaam ”Piete” nooit gevoerd. Het huis van Koalders Geel was de ouderlijke woning van deze “Dirkx-en” en daar komt die naam dus ook niet vandaan.

Aannemelijker is dus dat de naam Piete iets is wat later bij die naam Dirkx is gekomen en waarschijnlijk hoort bij het huis waar Hannes na zijn huwelijk woonde, want de kinderen van Hannes “erfden” deze bijnaam wel.

Johannes (Hannes) Dirkx was gehuwd met Maria Timmermans. Ze woonden op de Kleine Laak.
Maria Timmermans kwam uit Ittervoort. Het huis was oorspronkelijk haar eigendom. Ze had het verkregen van haar oom Mathias Timmermans die gehuwd was met Geertrui Thissen. Ze was hun huishoudster en heeft ze tot hun dood verzorgd. Ze hadden geen kinderen (We kunnen dus niet na gaan of zij ook de naam Piete voerden). Mathias had het huis gekocht  in 1878 van ene Jan Gubbels die het maar kort op zijn naam heeft gehad. Hij had het gekocht van ene Petronilla Wetemans-Curvers die het had gebouwd in 1863 na afbraaak van het oude woonhuis dat was gebouwd door haar vader Pieter Curvers. Waarschijnlijk komt hier de naam Piete vandaan.  De naam Piete hoorde dus waarschijnlijk bij het woonhuis, het perceel. Aangezien ondergetekende nu op dit perceel woont (het oude huis werd afgebroken in 1979 en was toen dus 116 jaar oud), mag hij zich dus met recht ene “Piete” noemen.

Piete Kueb (Jac Dirkx)

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail, telefoon of ons contactformulier.