Kalenderfoto juni 2012

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

kalenderfoto juni 2012

Familie Heijnen-Wolters,  wonende “Pollenhoeve”  Nijken

Wie staan op de foto:

V.l.n.r.  Zittend: Truus, Piet, Lena
Staand: Gretha, Wulm, Maria, vader Michiel Heijnen, moeder Catharina Heijnen-Wolters

Waar is de foto gemaakt:

Bij de Pollenhoeve op het Nijken.

Wanneer en waarom is deze foto gemaakt:

Niet bekend.

Wie heeft de foto gemaakt?

Niet bekend.

1-6-2012: Frits Levels heeft als opmerking dat de ingezette foto van de boerderij-brand gemaakt is in 1944 en niet in 1943

(Gegevens zijn verzameld door Frits Levels Ik hou me aanbevolen voor eventuele verbeteringen of aanvullingen.)

Op de foto staat de familie Heijnen, wonende op de “Pollenhoeve” op het Nijken in Roggel.

De foto is gemaakt omstreeks 1937 bij  de Pollenhoeve. Op de achtergrond is de Provinciale weg (nu N 279) zichtbaar.

Vader Michiel Heijnen , ook wel “Polle Geel” genoemd, is geboren op 23 april 1895 als zevende kind van  Petrus Heijnen en Johanna Wagemans.

Het moet omstreeks het jaar 1910 zijn geweest dat veldwachter Reinders, als dorpsomroeper, op een zondag na de Hoogmis vanaf de trappen voor de kerk bekend maakte, dat de pachter van de boerderij bij het klooster St. Elisabeth te Nunhem op zoek was naar een knecht. Michiel Heijnen heeft zich  gemeld en is aangenomen als knecht op de boerderij.

Boerderij Kloostershof werd toen bewoond door de familie Wolters die bestond uit vader, moeder en 4 dochters. Met dochter Catharina, geboren op 10 maart  1891 in Herkenbosch, heeft hij verkering gekregen. Parochiegeestelijken uit de omgeving hebben, toen ze wisten dat Michiel en Catharina verkering hadden, de opmerking gemaakt dat het niet gepast was dat zij als ongehuwden onder één dak woonden. Of dit van invloed is geweest op het besluit om te gaan trouwen, is niet bekend.

Michiel en Catharina zijn op 17 mei 1920 getrouwd in Nunhem. Zij zijn op de kloosterboerderij blijven wonen en hebben daar het bedrijf voortgezet. In 1921 werd de oudste zoon, Wulm, geboren en vervolgens Maria in 1922, Gretha in 1923 en Truus in 1925.

Omdat de opbrengst van de boerderij niet toereikend was, onder andere door aanhoudende konijnenplagen, is het gezin in 1926 verhuisd naar Altweert. Daar zijn nog 2 kinderen geboren te weten: Piet in 1927 en Lena in 1929.

Rond 1930 was de Pollenhoeve op het Nijken bewoond door het echtpaar Petrus Heijnen en Johanna Wagemans en hun oudste dochter, Joanna, die getrouwd was met Peter Hubertus Geelen (Sille Pieer). Het echtpaar Geelen-Heijnen heeft begin dertiger jaren van de vorige eeuw een nieuwe boerderij gebouwd op de Hoek in Roggel. Momenteel is hierin tuincentrum “De Pollen” gevestigd.

Met Pasen 1934 is het gezin van Michiel Heijnen verhuisd van Altweert naar de Pollenhoeve in Roggel. De Pollenhoeve was toen in het bezit van architect Martin Wagemans uit Roggel.

De hoeve was niet alleen boerderij maar er was ook een winkel en een café met beugelbaan in gevestigd. In de directe omgeving lagen ook nog café en winkel van de familie Mennen, café en winkel Baetsen (Kunnegraad) en er was een café in het woonhuis bij de molen op het Nijken van de familie Rutten.

In het voorjaar van 1944 is de Pollenhoeve door brand verwoest. Ze is aangestoken door Duitse militairen. Het was een vergeldingsmaatregel maar het is niet duidelijk waarom de Duitsers deze maatregel hebben getroffen en waarom juist de Pollenhoeve het doelwit was. Het gezin Heijnen woonde na de brand in een tijdelijk onderkomen bij de boerderij. Een kippenhok was toen ingericht als slaapplaats en de kelder en de koestal konden nog gebruikt worden omdat er een provisorisch dak was aangebracht.

In 1948 heeft Martin Wagemans een nieuwe boerderij laten bouwen en de restanten van de oude boerderij zijn toen gesloopt.

In 1958 is de jongste dochter, Lena, getrouwd met Tjeu Naus uit Neer. Zij zijn gaan wonen bij de ouders van Lena op de Pollenhoeve. Tjeu en Lena hebben de boerderij overgenomen en zijn er blijven wonen en werken tot 1973.

Na 1973 is de Pollenhoeve bewoond door de familie Teeuwen en is er tuincentrum “De Pollen” in gevestigd. In september 1986 is tuincentrum “De Pollen “ gestart op de Hoek. Eigenaar Paul Teeuwen had intussen de Pollenhoeve gekocht van de erven Wagemans.

Paul Teeuwen heeft de Pollenhoeve vervolgens verkocht aan de firma Van Zuilen en momenteel is er het zacht-fruitbedrijf Berrybrothers BV gevestigd onder leiding van Albert van Zuilen.

Het is niet duidelijk geworden waar de naam “Polle” of “Pollen”  vandaan komt.