Kalenderfoto maart 2012

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

kalenderfoto_maart_2012

Het woonhuis van de Fam. Frenken-Janssen op de Schans, later bewoond door de Fam Aelmans.

Wie staan op de foto:

V.l.n.r. : An Frenken-Janssen; Stien Frenken; Maria Janssen-Timmermans;  Mathias  Frenken (Reppels Ties).

Waar is de foto gemaakt:

Voor het woonhuis van de Fam. Frenken-Janssen op de Schans waar later de Fam. Aelmans-Janssen woonden. De woning is het ouderlijk huis van  An Frenken-Janssen; zij was getrouwd met Reppels Ties.

Wanneer en waarom is deze foto gemaakt:

Omstreeks 1947 –  Bij bezoek aan moeder Janssen.

Wie heeft de foto gemaakt?

Niet bekend.

(Tekst samengesteld gesteld door Cor Beenders samen met Miek Aelmans)

Op de foto staat het ouderlijk huis van de familie Janssen op de Schans, waar later fam. Aelmans heeft gewoond. Anna Hendrina Janssen werd geboren op 16-6-1904 en stierf op 4-2-1969. Zij trouwde met Mathias Frenken geboren op 27-7-1903 en is op 4-2-1969 gestorven. De vrouw in het midden op de foto is “grootje” oma  Maria Janssen – Timmermans, zij is geboren in Heythuysen.

Het gezin Janssen telde 2 meisjes: An en Drien en 4 jongens: Jan, Pierre, Toon en Thomas. An trouwde met Ties Frenken (Reppels Ties). Ties Frenken had een oudere broer Pierre die pater werd en een jongere Harrie,hij werd Rieke genoemd.

Deze familie woonde op een boerderij in tegenwoordige Reppelveld. Het gezin Frenken – Janssen bleef op de boerderij totdat deze in 1966 door brand werd verwoest. Het gezin kreeg 7 kinderen: 2 jongens en 5 meisjes. Antonius werd geboren op 28-2-1937 en overleed op 3-11-1977 na een noodlottig ongeval. Stien kwam op 19-12-1937 ter wereld, waarna Mia volgde op 14-1-1939. Mien werd geboren op 17-1-1940 en Nel op 27-6-1941. Daarna kwam Jantje en hij is op 2 jarige leeftijd overleden. Riek werd geboren op 18-12-1943.

Het woonhuis bestond uit de goede of de beste kamer, die alleen gebruikt werd op feestdagen zoals communiefeesten en de kermis. Bij veel boeren stonden daar ook de zondagse fietsen. Aan de keuken grensden de kleine slaapkamertjes en de opkamer met daaronder de kelder. Boven op zolder was de slaapkamer voor de meisjes. Hier stonden 3 bedden tegen de muur en daar sliepen de 5 meiden.

Ties was tot 1965 boer en had een aantal koeien. Verder waren er 2 varkensstallen. In 2 hokken werden kippen gehouden. Op de stal was ruimte voor de koeien en wat opslag van voer voor het vee dat aan kettingen was vastgezet. Achter tegen de buitenmuur stond het jongvee. In de schuur was de paardenstal met daarin het Belgisch trekpaard en onder de schop stonden de slagkar, de ploeg en cultivator en andere landbouwwerktuigen.

Tot de boerderij behoorde ongeveer 6 hectare grond met wisselende kavelgroottes. Het kleinste stukje had een oppervlakte van ongeveer 20 aren dus 2000 m2 of 1 vrecht. Dit was de benaming voor deze oppervlakte in onze streek.

Het rantsoen voor de koeien bestond uit voederbieten, koeienkoekjes en hooi. In de herfst en winter werden stoppelknollen ( kroet) geplukt om bij te voeren. Dit kroet groeide op de stoppel van rogge en moest omwille van een goede opbrengst voor 15 augustus worden gezaaid. Daarnaast kregen de koeien in de winter vaak ook nog kuilvoer toegediend. Dit bestond uit bietenkoppen ook wel gemengd met kroet en gras. Het kon zo’n indringende geur hebben.

De moestuin stond vol met sla, spinazie, bonen, wortelen, erwten maar ook augurken. Allemaal voor eigen gebruik. Als er wat over was werd het weggegeven aan vrienden en bekenden. Ook stonden er verschillende soorten kool die het gezin de winter door hielpen. Van het eeuwig moos kon je de hele winter eten.

In het voorjaar werd het paard wel eens uitgeleend aan de buurman. Hiervoor werd geen vergoeding gevraagd. De buurman of zijn kinderen kwamen er wel een keertje voor helpen op de boerderij.

Nadat de boerderij was afgebrand hebben Ties en An met hun zoon nog gewoond op Schans 15. Ties ging toen werken bij de Sociale Werkplaats in Panningen. Later zijn ze op de  Burgemeester Mertensstraat gaan wonen.

De informatie is afkomstig van familie Hendriks – Frenken.