Kalenderfoto maart 2013

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

kalenderfoto_maart_2013

Familie Frenken – Molenweg.

Wie staan op de foto:

Zittend v.l.n.r. : Wiel, Vader Wiel Frenken, Marga, Moeder Drika Frenken-Gijsen, Jan

Staand v.l.n.r : Agnes, Gerrit, Lenie, Tom, Annie, Toos, Bert, Wiet.

Waar is de foto gemaakt:

De foto is gemaakt bij voorheen Zaal Scheres op de Molenweg ( vlg. Wiet Frenken).

Wanneer en waarom is deze foto gemaakt:

In 1963, bij gelegenheid van het 25-jarig huwelijksfeest Wiel Frenken en Drika Gijsen.

Wie heeft de foto gemaakt?

Foto gemaakt door Foto Sommer uit Roermond.(vlg.Wiet Frenken)

(Onderstaande gegevens zijn aangeleverd door Ria Frenken – Sijben)

De foto van maart heeft betrekking op de familie Frenken – Gijsen.

Ze is gemaakt bij hun 25 jarig huwelijk in 1963.

Wiel Frenken was een zoon van Johannes Frenken, geboren op 4-2-1883 en Anna Baetsen, geboren op 13-5-1889. Het gezin kreeg zes kinderen; drie dochters Nellie, Toos en Agnes en drie zonen Wiel, Thomas en Hubert.

De familie Frenken heeft ruim 70 jaar een transportbedrijf gehad in Roggel.

Rond 1910 startte Johannes (Sjeng) Frenken met zijn bedrijf. In het begin werd met paard en wagen gereden, voornamelijk naar het Duitse Kaldenkirchen. Hij vervoerde vooral pakketten, zakken met graan en kolen.

Toen de jongens rond 1930 het rijbewijs hadden gehaald, werden er vrachtwagens gekocht. Deze werden ook ingezet voor het vervoer van vee naar de slachthuizen of naar de veemarkt in Den Bosch.

Wiel Frenken trouwde in 1938 met Hendrica Gijsen, geb.17-12-1913. Ze startten toen aan de Molenweg een eigen transportbedrijf.

Wiel en Drika kregen samen 13 kinderen, waarvan er twee bij de geboorte zijn overleden. Het gezin telde zo nog 6 zonen en 5 dochters.

Toen de jongens groter werden gingen ze na schooltijd met pap mee op de vrachtwagen. Op de Boerenbond werd de wagen vol geladen met meel, graan, kunstmest en kolen. Daarna reden ze naar de boerderijen waar de bestellingen werden gelost in de stallen en soms in de meeltonnen die in de kippenhokken stonden. Op de binnenwegen waar weinig verkeer was, mochten de jongens dan om beurt een stukje achter het stuur. Niet voor niets zijn alle jongens van Wiel chauffeur geworden.

Regelmatig werd er vracht gehaald op het station van Baexem. Daar werden kolen, kalizout, thomasslakkenmeel, kalk en andere kunstmeststoffen aangevoerd voor de Boerenbond en de molenaars van het Nijken of Koppelstraat.

Wanneer er kolen geladen moesten worden, smeerde mam je gezicht in met boter, zodat het stof niet zo diep in je huid kroop.

Voor de gemeente haalden ze sintels in Budel. Dit materiaal werd gebruikt om wegen te verharden. Op Kirkelsberg werd zand geladen met de schop. Dat werd gebruikt bij het bouwen van huizen en stallen. In de herfst werden suikerbieten vervoerd naar Baexem of Roermond. De bieten werden rond de zestiger jaren met de riek op de wagen gegooid. Dat was zwaar werk. Later werd hiervoor een transportband of een kraan gebruikt.

In 1963 werd het 25 jarig huwelijk gevierd.

In 1965 begon Jan, de oudste zoon, met een eigen transportbedrijf. Hij woonde in Heibloem aan de Gesseltweg. Samen met zijn vrouw Lucie breidden ze het bedrijf uit tot 12 wagens.

Vader Wiel stopte in 1969 met zijn bedrijf. In 1970 overleed moeder Drika op 56 jarige leeftijd.

De broers Wiel, Thom en Gerrit waren toen al bij Jan in dienst. Bert en Wiet hebben altijd bij andere bedrijven als chauffeur gewerkt. Wiet reed 32 jaar door heel Europa.

In 1982 stopte Jan en Lucie met hun bedrijf. Er was geen opvolger. Zo kwam er een einde aan 70 jaar transportbedrijf Frenken Roggel.

De dochters van Wiel en Drika hebben altijd in het huishouden en de zorg gewerkt.

Dochter Toos is in 1986 overleden door een ongeval. Zoon Wiel overleed in 2012 na een ziekte. Wim Clout, de echtgenoot van Annie is in 1998 overleden.

De kinderen van Wiel en Drika Frenken:

Jan                         geb. 11-02-1938               gehuwd met Lucie Verheijden

Wiel                       geb. 30-01-1940               gehuwd met Mien Janssen

Annie                     geb. 03-06-1942               gehuwd met Wim Clout

Thomas                 geb. 02-05-1943               ongehuwd

Wiet                      geb. 01-08-1944               gehuwd met Ria Sijben

Bert                       geb. 24-11-1945               gehuwd met Trees Scheffers

Gerrit                    geb. 19-12-1946               ongehuwd

Leny                      geb. 06-01-1948               gehuwd met Huub Deriks

Agnes                   geb. 06-03-1949               gehuwd met Jan van de Eijnde

Toos                      geb. 10-04-1953               gehuwd met Cor Rietjens

Marga                  geb. 09-04-1954               gehuwd met Jos Deriks