Lezing Jan Verkennis over ambachtschool Heibloem

Lezing door Jan Verkennis over de ambachtschool op de Heibloem op 11 oktober om 20.00 u. in ons verenigingslokaal: kelder bij fysiotherapie Tullemans,  Schipperstraat 6 te Roggel. De lezing is voor iedereen vrij toegankelijk.

De broeders met de blauwe koorden starten in 1852 in Heibloem een landbouwkolonie met het doel om wezen en halfwezen in het bijzonder uit grote steden een kans te geven om een rechtschapen burger te worden van onze maatschappij zoals die toen was. Door de ontwikkeling van de techniek o.a. met stoommachines en dergelijke ontstond er steeds meer vraag naar technisch onderwijs om aan de behoefte van geschoold personeel te kunnen voldoen in de bedrijven van die tijd. Ook op de Heibloem kwam vanuit de aanwezige kinderen die vraag . Niet iedereen wou zijn toekomst in de landbouw zoeken mede, omdat de beloning van vaklui aanzienlijk hoger was dan in de landbouw. De broeders haakten daarop in en startten met de opleiding van leraren wat overigens  in 1917 resulteerde in de toestemming van het Ministerie van Onderwijs voor het geven van erkend vakonderwijs. Dat gebeurde vanaf die tijd in Heibloem en op de Stokershorst. Stokershorst bestond vanaf 1900 en was van dezelfde congregatie als de Heibloem maar had in eerste instantie een ander doel en was bestemd voor een andere doelgroep. Jongens uit de omgeving mochten wel op Stokershorst maar niet op de Heibloem een vak leren. Heibloem was een internaat in combinatie met een vakschool. Na de oorlog veranderde dat drastisch. In de omgeving waren alleen vakscholen in de grote steden. Maar ook op het platteland hadden de kinderen meer zin om een vak te leren in plaats van in het landbouwbedrijf van hun ouders te werken. Stokershorst was echter door oorlogsgeweld zwaar beschadigd en kon niet hersteld worden. Vanaf 1945 was het voor externe leerlingen mogelijk om op de Heibloem een vak te leren. In 1954 werd het internaat van de Heibloem opgeheven wegens gebrek aan inkomsten. Daardoor werd de aanname van externe leerlingen uitgebreid die binnen enkele jaren uitgroeide tot circa 180 leerlingen die van heinde en verre de ambachtschool van de Heibloem bevolkten. In de vijftiger jaren kwam de wens naar vakonderwijs in de hele regio op gang mede door de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Zo werden in Panningen in 1958 en in Heythuysen in 1959 nieuwe ambachtscholen gebouwd en kwam het technisch onderwijs eerst goed op gang. De ABS van de Heibloem (en Stokershorst) was dus feitelijk de voorloper van het technisch onderwijs in de regio. De lezing wordt toegelicht met een groot aantal foto’s uit die tijd waarop leerlingen uit de regio voorkomen.