Wandeltocht

Wandeling Heemkundevereniging Roggel. ( Lengte ± 25 km)

Math Mennen zette voor ons een wandeltocht uit en maakte er een groot aantal foto’s van. Hij noemt deze tocht Wandeling Heemkundevereniging Roggel, omdat de wandeltocht u langs alle specifieke Roggelse plekjes , natuurgebieden en buurten loodst. Start- en eindpunt is de Markt (Knooppunt 36)
Zo gaat de tocht langs:

• de heemkunde boerderij De Leimskoel, camping en  Buitenhof   De Leistert,
  • de oude  buurtschappen Laak, Blenkert,  Nijken, Heide,  Ophoven en Eind,
  • de natuurgebieden Kirkelsberg, Doorbrand, Leudal
  • oude boerderijen, wegkruisen
  • en langs de voor Roggel  markante gebouwen zoals de molen en de Kerk.

Klik hier voor een mooie impressie van de tocht  aan de hand van 70 door Math Mennen gemaakte foto’s.

Omdat het een vrij lange wandeling is, kunt u ze ook in twee delen lopen. Ze is opgesplitst in een rood en in een geel gedeelte. Zie kaartje hier beneden. U kunt onderstaand kaartje downloaden en uitprinten in A4 formaat.

De route(s) zijn als volgt: Het gele gedeelte via knooppunt:

36 (Markt) –   35  – 25 – 23 – 22 – 21 – 96 – 95 – 94 – 97 – 93 – 92 – 91 – 80 – 79 – 78 – 77 – 70 – 45 – 44 – 43 – 48 – 52 – 46 – 72 – 73 – 81 – 74 – 2  -3 (als U alleen de gele route wandelt kunt u via  – 4 – 30 – 34 – 36 weer terug naar het startpunt aan de Markt. Loopt u de gele en rode route in één keer,  ga  dan over naar de beschrijving van de rode route  vanaf knooppunt 3 )

Het rode gedeelte:

Als U dit gedeelte apart wandelt kunt U weer starten op de markt bij knooppunt  36 en loop dan via punt knooppunt 33 – 31 – 4 naar punt 3 hier wordt de route dan weer vervolgd via 82 – 87 – 19 – 15 – 21 – 20 – 63 – 62 – 11 – 9 – 6 – 7 – 49 – 42 – 41 – 43 – 16 – 45 – 44 – 4 – 3 – 40 – 38  naar het eindpunt 36 op de Markt.

Heemkunde Wandelkaart3

Wandelkaart (download als pdf)

Voor kinderen die meewandelen is het leuk als ze een taak hebben bij een wandeling. Daarom hieronder een link naar een pdf bestand  met miniaturen van de foto’s die ook in de hierboven genoemde slideshow zijn te zien en de omschrijving over de plaats waar ze ongeveer te vinden zijn. Ze kunnen deze uitgeprinte pdf bestanden dan gebruiken om te zoeken naar de plaats van de foto en als ze die vinden kunnen ze die afvinken. Ze hebben dan ook een idee over de vordering van de tocht. Er is een apart blad voor het rode gedeelte en voor het gele gedeelte.